Tudta, hogy a repülőgépek ablaka lyukas?

Ablakfelújítás – Tudta, hogy a repülőgépek ablaka lyukas?

Különös lehet, de a repülőgépek ablakán van egy apró lyuk. Ez elsőre kicsit ijesztően is hangozhat, de valójában a lélegző nyílás az utasok biztonságát szolgálja.

A repülőgépek ablaka – a modern ablakokhoz hasonlóan – három rétegből áll, amelyek alapanyag az akril, egy nagyon erős gyanta. Az utasülés mellett látható belső borítás üveg, amit meg is tudunk érinteni, ezt követi a lyukkal rendelkező középső réteg, és végül van a harmadik, ami a kinti és az utasszállító gépek szolgálati magasságában rendkívül hideg levegővel érintkezik. A külső üveg a legvastagabb, mert ez viseli a legnagyobb nyomást. A külső és a középső üveg arra lett tervezve, hogy a külső és belső nyomás közti különbséget tartsák.

A repülőgépek utazómagasságában 10–11 ezer méteren a külső nyomás sokkal alacsonyabb, mint a gép kabinjában uralkodó, normális légnyomás, azaz az utasszállító gépek kabinja túlnyomásos. A két belső üveg elég erős ahhoz, hogy önmagában is kiállja ezt a terhelést, de normál körülmények közt ezt a terhet a külső üveg viseli a lyuknak köszönhetően. Az utashoz legközelebbi belső üveg is meglehetősen biztonságos, és védi a másik kettőt.

Miért kell a túlnyomás?

Ahogy a repülőgép egyre magasabbra emelkedik, a légnyomás a kabinban és kint is csökken. A gépek szolgálati magasságában már olyan alacsony a légnyomás, hogy a túlnyomás nélkül a bent tartózkodók elvesztenék az eszméletüket. Tengerszinten a légnyomás 1 kg/cm², amikor repülőn utazunk, például 10–11 ezer méter közötti utazómagasságon már csak 0,2 kg/cm², ráadásul a ritka levegőben az oxigén is kevés.

A kabinban lévő túlnyomás miatt nagy a belső-külső légnyomás különbsége. A repülőgépek ablaküvegén lévő lyuk lényegében egy olyan szelep, amelynek az a célja, hogy kiegyenlítse a nyomást a kabin, a középső, illetve a külső ablaküveg között. A lyuk azt biztosítja, hogy csak a legerősebb külső üvegre nehezedjen nyomás.

Mire jó még a lyuk?

A lyuknak van egy másik funkciója is. Az utasszállító gépek repülési magasságában a külső hőmérséklet általában –44 és –56 Celsius-fok között mozog. Aki utazott már utasszállító gépen, talán látta, hogy hosszabb út után a lyuk közelében zúzmarás az üveg, mivel a levegőben lévő pára lecsapódik, amikor a kabin levegője érintkezik a hideg ablakfelülettel. A lyuk csökkenti a levegő nedvességtartalmát, ezzel igyekszik megakadályozni, hogy pára, illetve zúzmara képződjön az ablakon. Nem száz százalékosan, de nagyrészt sikerül is ezt megtennie: a zúzmara által borított terület a lyuk körül általában kör alakú. A zúzmara mintája az ablakfelület hőmérsékletének a függvénye, továbbá a kabin páratartalma, és a lyukon át történő áramlás mértéke is befolyásolja ezt.

Ha tetszett írásunk, ossza meg a Facebookon. Ha van a témában tapasztalata és hozzászólna, megteheti itt, a cikk alatt vagy akár facebookos oldalunkon is.

 
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...